Produkt dne

Anketa

Jaký tablet si vyberete?

iPAD od Apple
Android od ACERu
Android od Samsungu
Android od ASUSu
Android od jiného výrobce
Windows 8 od Microsoftu
Tablet považuji za zbytečnost



Výsledky
Další ankety

Účastníků: 6081
Komentářů: 845

Doporučujeme

Pořiďte kvalitní repasované PC a šetřete chytře.

O nás

Informace o Palmserver.CZ a kontakty na vydavatele jsou zde. Neposkytujeme rady ohledně software ani hardware! Není to v našich silách. Prosíme, abyste kontaktní informace nezneužívali pro výše uvedené účely.

MapFactor Pocket Navigator 7 Evropa - recenze

Sponzorované odkazy:


Nová verze českého navigačního systému přichází s podporou nových operačních systémů, s aktuálními mapovými podklady od společnosti TeleAtlas, s lepším importem uživatelských databází a s řadou dalších vylepšení včetně dopravních zpráv systému TMC-RDS.

O příchodu nové verze jsme vás již informovali v článku MapFactor Navigator 7 přichází!, kde mimo jiné naleznete přehledný seznam produktů nové řady a také jejich ceny. Dnes se podrobněji podíváme na navigační systém, který je určen pro dotykové displeje kapesních počítačů a komunikátorů...

Instalace
Společnost MapFactor zvolila poněkud netradiční, ale z hlediska prodeje produktu zajímavý způsob. Na dodávaném DVD jsou aplikace nejen pro kapesní počítače, ale i pro PC, resp. pro notebooky a TabletPC. Podrobné mapové podklady celé Evropy samozřejmě také vyžadují značný prostor, takže DVD je jediné rozumné médium, na které se vše pohodlně vejde (cca 3 GB).

Po vložení DVD do počítače dostaneme výběr, kterou aplikaci chceme nainstalovat. Kromě variant pro PPC a PC je zde i výborný pomocník MapExplorer, ke kterému se snad dostaneme někdy příště. My si volíme Pocket Navigator a vyplňujeme produktový klíč, který je umístěn na obalu DVD...

Po aktivaci máme na výběr opět několik možností. Jako první vybíráme instalaci aplikace (18,67 MB) a protože se nám vše nevejde do paměti kapesního počítače, volíme rovnou umístění na paměťovou kartu...

Po dokončení instalace aplikace se pouštíme do výběru mapových podkladů. Výběr řešíme z ohledem na kapacitu paměťové karty a samozřejmě i s ohledem na země, kam máme v úmyslu cestovat. Vybrali jsme Českou republiku, Polsko a Slovensko...

Pro zvětšení si klikněte na obrázek

Instalace je dokončena a nám již nic nebrání spustit navigační systém MapFactor Pocket Navigator 7 Evropana kapesním počítači...

Úvodní obrazovka
Aplikace se v lecčems liší od konkurence a v řadě případů je nutno překonat předchozí návyky a zvyknout si na odlišnou logiku ovládání. Již úvodní obrazovka se chová jinak. Je totiž primárně určena pro prohlížení map. V horní části jsou softwarová tlačítka "+" a "-", která slouží pro zvětšování a zmenšování měřítka mapy. Mezi nimi je velké a pro pohodlné ovládání velice příjemné tlačítko "Menu". V dolní části je ikona, která signalizuje jeden ze 4 módů, do kterého lze úvodní obrazovku přepnout. Přepnutí se realizuje pouhým ťuknutím na ikonu, která se rozbalí a nabídne výběr dalších..

Ruka dává možnost volného posouvání mapy. Volba se symbolem "i" (informace), umožňuje získat podrobné informace o místě, na které ukážeme. Příkladem může být POI restaurace, který vidíme na levém screenshotu. Na pravém je pak výpis informace o daném místě...

Symbol vlaječky dovoluje přepnutí do navigačního módu, kde si uživatel může vyžádat spuštění navigace do vybraného bodu, zadání cíle/startu, zadání průjezdního bodu, přidání bodu do seznamu oblíbených míst nebo omezení pro routing, což je velice zajímavá funkce, ke které se ještě vrátíme.

Poslední ikonou je lupa. Ta slouží k práci s měřítkem mapy. Na pravé straně obrazovky ukáže měřítko a červený zaměřovací kříž usnadňuje orientaci...

Menu
Po prohlídce úvodní obrazovky se můžeme podívat na "Menu". Tady rovněž platí poznámka o zvyku. Menu má 3 strany a v mnoha volbách se dále člení. Prvotní orientace není jednoduchá. Členitost nám trochu připomínala ovládání TomTom. Pocket Navigator 7 musíme pochválit za ikony. Jsou dosti velké a naštěstí nepodlehly "omalovánkové módě". To znamená, že jsou kontrastní a snadno rozpoznatelné nejen vůči sobě navzájem, ale hlavně vůči funkci, kterou prezentují. Upřesnění by si zasloužily popisky, protože například pojmy "Cesta", "Najdi cestu", "Navigace" a "Najdi a naviguj" se pletou. Hlavně zpočátku, než si uživatel zvykne, co tím autor popisků chtěl říci. První dvě stránky jsou plné tlačítek pro práci s navigací a pro sledování vozidel. Podrobněji se jimi budeme zabývat v dalších částech recenze...

Třetí strana "Menu" obsahuje možnosti ukončení aplikace, stažení do pozadí (např. když potřebujete pracovat s jinými aplikacemi), krátké info o verzi aplikace a hlavně možnosti nastavení...

Menu - Nastavení
Nastavení je obvykle první volbou kam směřuje nový uživatel. Ve většině případů je nutno nastavit komunikaci s přijímačem GPS a přizpůsobit si celou řadu nastavení vým potřebám a představám.

Hned první volba nám umožňuje nastavit konfiguraci spolupráce navigace s GPS přijímačem. Zvolíme automatické nebo ruční vyhledání. Pokud z nějakého důvodu nefunguje automatické, musíme vše nastavit ručně. Vybereme komunikační port a rychlost přenosu dat. Správné nastavení se projeví tím, že na modré obrazovce se zobrazí informace o připojení, aktuální souřadnice, nadmořská výška, počet zachycených družic atd....

Nyní se vrátíme zpět do menu "Nastavení" a zvolíme "Nastavení navigace". To má 2 obrazovky. V první můžeme nechat zapnuto vše jako je na screenshotu a věnovat se volbě "Optimalizace", kde dáme přednost výpočtu trasy nejkratší, nejrychlejší, nejlevnější nebo pěší. V druhé obrazovce si můžeme pohrát s údaji, které chceme aby nám navigace zobrazovala. My jsme si zvolili vzdálenost do cíle a dobu dojezdu do cíle, ale někdo může mít jiné potřeby. Zde je možno i zakázat nebo povolit zařazení placených úseků dálnic a silnic, kde se platí mýtné...

Další dvě položky v menu "Nastavení" jsou "Sledovat" a "Varování alarmu". Obě volby jsou určeny náročnějším uživatelům. První z nich vyžaduje bezdrátové připojení k Internetu během jízdy. Sledování je určeno těm, kteří si zakoupí speciální jednotky VTU008 / VTU009 GPRS (viz stránky MapFactor) a zaregistrují se na gprs.mapfactor.com. Varování alarmu vyžaduje instalaci aktuální databáze radarů.

Poslední položkou, kterou se budeme zabývat v této části je nastavení "Aplikace". Tady můžeme nastavit jednotky, jazyk, klávesnici, regiony nebo změnit licenční klíč.

TMC-RDS
Tady asi opět zklameme ty, kteří očekávají test TMC-RDS. Tuto lahůdku si záměrně necháváme na přístroje typu PND. Nicméně, Pocket Navigator 7 tuto funkci má a podle našich informací ji má v použitelném stavu. Následující obrázky ukazují možnosti nastavení TMC, které má 2 části. V první se nastavuje komunikace s přijímačem TMC-RDS, v druhém se zapíná a vypíná TMC asistent...

Výčet všech překážek na cestě pak vypadá následovně. Samozřejmostí je průmět do mapy...

Menu - Navigace
Nyní prozkoumáme způsob jak navigace pracuje. Vrátíme se na první stranu hlavního menu a zvolíme položku "Najdi a naviguj"...

Nalezneme zde vyhledání místa podle adresy, vyhledání POI, seznam naposledy nalezených míst, seznam PSČ a rozhraní pro importovaná data. Položka "Město/Region" je vlastně jen zjednodušená adresa (bez ulice a čísla popisného), která nejčastěji poslouží pro zadání průjezdových bodů trasy.

Volba "Adresa" nás provede výběrem Stát-město-ulice-číslo popisné. Je to podobné jako u jiných aplikací a jen těžko zde lze vymyslet něco jiného. Některé navigace mají ještě na výběr křižovatky s jinými ulicemi. MapFactor má zase položku "Cokoli", takže systém naviguje někam na danou ulici, kde se můžeme doptat nebo nabídne zobrazení na mapě, kde si lze cílové místo snadno upřesnit i podle křižovatek nebo POI...

Zajímavá místa POI jsou řešena podobně. Nejprve vybereme druh POI a dále pomocí klávesnice zadáme alespoň část názvu obce nebo místa, kde POI hledáme. Pak si již jen stačí vybrat a nechat se navigovat nebo zařadit místo do trasy...

Vyhledávání podle postovních směrovacích čísel může být užitečnou vychytávkou pro zjišťování toho, kterému místu patří dané PSČ. Použití pro navigační účely nám příliš praktické nepřipadá.

Položka "Naposled nalezené" je rovněž užitečnou záležitostí. Zpříjemňuje práci s navigací, protože urychluje opětovné zadávaní bodů, které jsme již jednou hledali...

Menu - další volby
Nyní se opět vrátíme na první stránku "Menu". Položka "Navigace" umí vypnout probíhající navigaci. Položka "Najdi cestu" naopak spustí navigaci, pokud jsou zadány nějaké body trasy z předchozích výběrů. Volba "Oblíbené" umožňuje dělat skupiny míst, které jsme již hledali a pak je rychle nastavovat jako cílové nebo průjezdní body. Je velice podobná položce "Naposledy nalezené", kterou jsme probírali výše, jen v tomto případě jde o úmyslně uložené položky, seřazené do zvolených skupin...

Volba "Cesta" nás zavede k dalšímu výběru. K dispozici je itinerář a seznam bodů, kterými jsme vytýčili trasu, možnost zobrazení zakázaných úseků, zobrazení trasy na mapě, skrytí zobrazení trasy a přehled zpráv TMC...

Itinerář představuje seznam všech manévrů, křižovatek a bodů cesty. Volba "Body cesty" nám umožňuje přesouvat průjezdové body v pořadí, mazat, ukládat celou trasu a tak podobně...

Zakázané ulice jsou zajímavou a užitečnou vychytávkou navigačního systému MapFactor Navigator 7. Když v režimu prohlížení mapy vybereme cestu, můžeme ji zakázat pro průjezd. Taková cesta se pak nezapočítává do výpočtu trasy. Důvody pro zákaz mohou být různé. Může to být oprava vozovky nebo nehoda (informace z TMC), radar, rozbitá nebo nebezpečná silnice, komplikovaný provoz s kolonami vozidel a tak podobně.

Pocket Navigator 7 prakticky
Nyní si vyzkoušíme navigaci prakticky. Aby to bylo zajímavější, zvolíme si příklad, na kterém vyzkoušíme několik způsobů zadání průjezdních bodů. Vyjedeme z Ostravy a našim cílem bude útulná hospůdka ve Starých Splavech, cestou se ale zastavíme u nádraží v Hradci Králové (HK), kde nás budou čekat kamarádi, které vezmeme s sebou.

Prvním problémem, který bychom měli vyřešit, je volba optimalizace trasy. Pojedeme nejrychlejší, nejlevnější nebo nejkratší trasou? Nic nám nebrání vyzkoušet výpočet obou variant. Protože uvedenou trasu nejedeme poprvé, víme, že nejvíce variant a také dopravních problémů nás čeká na cestě do HK. Z HK do Starých Splavů vede více méně přímá cesta a na nějaké smysluplné experimenty tady není příliš prostoru. Navíc spěcháme, protože nechceme nechat kamarády v HK zbytečně čekat.

Nejprve se tedy podíváme, co máme nastaveno v menu Nastavení/Navigace/Optimalizace. Jak můžete sami vidět máme zvolenu nejkratší trasu…

Na Navigaci zadáme startovní bod, který v praxi můžeme vybrat například z oblíbených…

Následně najdeme POI nádraží v Hradci Králové a zadáme jej jako průjezdní bod…

…a cíl, kterým je ulice U Rybníčku ve Starých Splavech….

Pro jistotu si prohlédneme všechny zadané body trasy v "Menu/Cesta/Body cesty". Pak spustíme navigaci ("Menu/Navigace") a zjistíme vzdálenost a čas dojezdu nejkratší trasy…

Vrátíme se do Nastavení a v Optimalizaci měníme na nejlevnější a celý postup opakujeme. Pak stejným postupem zjistíme, jek to vypadá při nejrychlejší trase...

Výsledky vypadají následovně…

  • Nejkratší - 346 km / 5:02 hod
  • Nejlevnější - 346 km / 5:03 hod
  • Nejrychlejší - 349 km / 4: 51 hod
Jak sami vidíte, rozdíly nejsou velké. Zjištěné 3 km navíc nám nevadí, ale ušetřit cca 12 minut se nám zdá zajímavější, takže volíme nejrychlejší trasu a podíváme se, kudy vlastně vede. K tomu nám může posloužit volba "Menu/Najdi cestu"...

Softwarovými tlačítky "+" a "-" si regulujeme velikost měřítka a můžeme si tak podrobně prohlédnout, kudy nás navigace povede...

Další možností je využití iteneráře, kde jsou navíc uvedeny vzdálenosti mezi jednotlivými body vypočtené trasy...

Nyní již nic nebrání tomu, abychom spustili navigaci a vydali se na cestu. V "Menu" zvolíme položku "Navigace" a můžeme vyjet...

...nebo si můžeme provés simulaci. Na druhé straně "Menu" nalezneme tlačítko "Přehrát cestu", které slouží právě k tomuto účelu...

Podobně můžeme postupovat i při cestách do zahraničí, samozřejmě jen tehdy, pokud máme nainstalovány mapové podklady příslušné země.

Závěr
S navigačním systémem MapFactor Pocket Navigator 7 jsme najeli cca 1.700 km, a to převážně po cestách moravskoslezského a olomouckého kraje. Během používání navigace jsme nezaznamenali žádné problémy. Systém se choval stabilně a dobře plnil svoji funkci.

Výtky si zaslouží příliš malé ikony POI, mírně složitější ovládání, ve kterém může začátečník snadno zabloudit a nutnost zpětně odmazávat předchozí text, při hledání nových míst. MapFactor Navigator 7 tyto drobnosti kompenzuje velmi dobře provedenými ikonami v menu, které by mohly být vzorem mnohým konkurenčním produktům. Dále můsíme pochválit zajímavé řešení úvodní obrazovky a užitečné funkce typu zakázané ulice apod. Jedná se o kvalitativně vyzrálý produkt, se kterým se cestovatel neztratí.

Cena navigačního systému MapFactor Pocket Navigator 7 Evropa je 4165,- Kč včetně DPH. Za upgrade zaplatí majitelé starších verzí 2499,- Kč včetně DPH.

Za zapůjčení navigačního systému Pocket Navigator 7 děkujeme společnosti MapFactor.

Sponzorované odkazy:




Publikováno: 09.07, 2007  Autor: Josef Tkáč   Téma: Recenze GPS - software i hardware
 

Související odkazy

· Více o tématu Recenze GPS - software i hardware
· Další články od autora Josef Tkáč


Nejčtenější článek na téma Recenze GPS - software i hardware:
Dynavix 7 - recenze nové verze

Hodnocení článku

Průměrné hodnocení: 5
Účastníků: 1

Výborný

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti

Související témata

Recenze GPS - software i hardware

"MapFactor Pocket Navigator 7 Evropa - recenze" | Přihlásit/Registrovat | 3 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Re: MapFactor Pocket Navigator 7 Evropa - recenze (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Sobota, 29.12. 2007 - 00:10:19
Dobrý den, tento produkt jsem zakoupil ve verzi pro PC (notebook), něco podobného jsem ještě neviděl. Na mapě jsem nalezl např.obec Ždáň (v malém měřítku), ale když jsem na ni potřeboval navigovat, tak to nešlo. To samé do obce Buš (Praha-Slapy), do vesnice mě to vůbec nenavedlo, ale jen na autobusovou zastávku. Mapu vlastním pár týdnů, katastrofická nápověda, dodnes se mi nepovedlo logicky navolit trasu s průjezdnými body. Také velmi špatně funguje připojení s BT GPS recieverem, neustálá nutnost nastavování připojení ručně. Ovládání minimalizace a ukončení programu je také dost nešťastné a velmi komplikuje během jízdy práci např. s dalšími mapovými podklady. U MapExploreru se mi nepodařilo do deseti minut zpočítat zadanou trasu (Stráž nad Nisou-Mladá boleslav-Souillac Francie). Program se na 11% zastaví a dále nepokračuje (výkonný notebook, WinVista home premium). Celkově moje hodnocení docela náročného uživatele, který si představoval software, kdy zapne BT reciever nebo jej připojí

Přečíst zbytek komentáře...


[ Odpovědět ]
Re: MapFactor Pocket Navigator 7 Evropa - recenze (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Pátek, 30.01. 2009 - 20:52:02
 
musím naprosto nesouhlasit...nejste nahodou trochu predpojaty?...ja jsem se svym PN7 spokojeny...uvazuji o zakoupeni PN8. na zaver jen jedna malickost...to ze , jste stravil s nastavovanim programu X hodin, nemusi byt chybou softwaru...:x...clovek , ktery je schopny napsat "zpocitat"... by nemel psat "recenze"...


[ Odpovědět ]
Re: MapFactor Pocket Navigator 7 Evropa - recenze (Hodnocení: 0)
Od: Anonym - Neděle, 03.01. 2010 - 10:51:45
 
Tak to já mám přesně opačné zkušenosti. Je to jediné co na PC řádně funguje. Jo a ještě Infomapa.


[ Odpovědět ]
Vzhled vytvořil Webdesign Dra-Go Copyright Œ 2007-2008. Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.23 sekund